LABORATOARE

Calitate

Ce este “calitatea”? De ce trebuie ca toti, in general si fiecare in parte sa contribuim la calitate,  sa fim de calitate? Pentru ca spre deosebire de meseriile pe care le avem, ”calitatea” defineste atitudinea fata de munca, de organizatia in care lucram, de propria bunastare sau fiinta, iar atitudinea sau mentalitatea nu se invata la scoala ci in familie sau la locul de munca si nu se adopta prim majoritate, ci prin unanimitate si consens.

“Calitatea” inseamna caracter, bun simt, respect fata de client, valoare, fel de a exista.  Un produs de calitate are in spate un bagaj cultural pe care i-l confera cei care l-au produs. Un client satisfacut are in fata un furnizor multumit de ceea ce face  si cum face.
Calitatea este o notiune complexa si din aceasta cauza nu intalnim o definitie unica, riguroasa a notiunii. Sensul acesteia difera dupa domeniul in care este utilizata si functie de subiectul fata de care ne raportam. Daca ne raportam la client, calitatea inseamna:

  • Capacitatea de a se potrivi tiparelor preferintelor si de a satisfice cerintele consumatorului,
  • Adecvarea pentru utilizare,
  • Conformarea fata de prescriptii.

Cheia imbunatatirii calitatii o reprezinta imbunatatirea proceselor care definesc, produc si sprijina produsele/serviciile.
Imbunatatirea calitatii se refera la totalitatea eforturilor dirijate spre cresterea eficientei in atingerea asteptarilor clientului. Acesta este un proces continuu de intelegere mai buna a pietei, de innoire continua a procesului de fabricatie , de perfectionare a sistemului de distributie si crestere a ofertei de servicii catre client.

Succesul imbunatatirii calitatii se bazeaza pe intelegerea clara si exacta de catre toti membrii unei organizatii a nevoilor clientilor ei. Mentinerea unui nivel bun de intelegere a nevoilor clientilor necesita un permanent dialog cu acestia, compararea permanenta a calitatii produselor/serviciilor oferite cu asteptarile cilentului.

Calitatea vietii este o categorie economico-sociala complexa care are la baza o serie de elemente ce vizeaza asigurarea cantitativa si calitativa a celor necesare vietii umane. Specialistii in domeniu considera ca element esential al calitatii vietii calitatea elementelor materiale si nemateriale utilizate de om. De aici si ideea ca o functie esentiala a calitatii produselor, serviciilor si sistemelor este de a asigura un anumit nivel si de a contribui la cresterea calitatii vietii.